W dniu dzisiejszym, tj. 07.10.br., w Urzędzie Miasta odbyła się konferencja pt. "Poznać, docenić, rozwijać- uczeń zdolny w praktyce krakowskiej edukacji". Nasze przedszkole miało zaszczyt być uczestnikiem spotkania, którego celem było poszerzenie wiedzy na temat identyfikacji i wspierania uczniów zdolnych, a także wymiana dobrych praktyk w związku z działaniami podejmowanymi w tym obszarze pracy. Podczas wykładów pt. "Skąd się biorą zdolne dzieci?", "Portret dziecka zdolnego", "Jak odkryć talent?", "Pozwólmy dzieciom szukać swoich uzdolnień" wypowiadali się specjaliści w tej dziedzinie, m.in. mgr Maria Foryś z PPP nr 4, mgr Katarzyna Owsiany z PPP nr 2, mgr Małgorzata Gawędzka z PPP nr 1, mgr Elżbieta Wurst z PPP nr 3 w Krakowie.
Według A. J. Tannenbauma talent jest rezultatem interakcji czynników: inteligencji, określonej konfiguracji zdolności specjalnych, struktury osobowości zabezpieczającej dużą efektywność działania, silnie rozwiniętego myślenia twórczego, środowiska społecznego i aktywności własnej. Nie należy jednak zapominać, że dziecko zdolne jest po prostu dzieckiem tak, jak inne dzieci. Również potrzebuje zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych: bezpieczeństwa, akceptacji, kontaktów emocjonalnych, poczucia przynależności i miłości. Na przedszkolnym etapie rozwoju związek z rodzicami jest dla dziecka najważniejszym związkiem międzyludzkim, dlatego ich rola w rozwijaniu zdolności dziecka jest nie do przecenienia. Dlatego możemy zadać pytanie "Co powinni czynić rodzice, by wspomagać rozwój młodych talentów?". Odpowiedź wydaje się być prosta, ale wymaga od rodziców poświęcenia własnego czasu i bezwzględnej akceptacji własnego dziecka. Zadaniem rodziców jest inspirować i prowokować do zabawy, proponować formy aktywności przez stwarzanie odpowiednich warunków, dostarczać bogatych i różnorodnych doświadczeń, zachęcać dzieci do samodzielności.
W naszym przedszkolu nauczyciele wykorzystują różnorodne, nowatorskie metody pracy z dziećmi, umożliwiające każdemu dziecku naukę poprzez zabawę. Ich mottem jest zdanie: "pokaż mi, co mogę robić, a ja wybiorę, co lubię najbardziej". Dzieci jest wiele, dlatego nauczyciele proponują wiele form efektywnego spędzania czasu. Są zwolennicy zabaw ruchowych, muzycznych, matematycznych, plastycznych.
Cytując panią mgr Renatę Kalę- Piwowarczyk, my rodzice i my nauczyciele, musimy pamiętać, "by wspierać, motywować, zachęcać, pokazywać, a talent zapewne nie zgaśnie" . Bo - jak mówi Gerald Huther - "każde dziecko jest na swój sposób zdolne" :).
Wisienką na torcie dzisiejszego spotkania był przepiękny występ artystyczny utalentowanej młodzieży z krakowskich szkół muzycznych, a także "występ" kulinarny w wykonaniu uczniów Technikum Gastronomicznego. Było muzycznie i pysznie.
mgr Katarzyna Dziurdzia, mgr Ewelina Śliwa