„Powiedz a zapomnę, pokaż a zapamiętam, pozwól przeżyć a zrozumiem”
/Konfucjusz/
Nauczanie polisensoryczne dostarcza nowych bodźców, angażuje różne zmysły pozwalając na dotarcie większej ilości informacji do układu nerwowego w efekcie dając lepsze rezultaty w uczeniu się dziecka.
Dotyk – gromadzenie nowych doświadczeń, poprawa precyzyjności ruchowej, rozwijanie wrażliwości dotykowej, pobudzenie ciekawości, radość eksperymentowania.
Słuch – poszerzanie zasobów doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej, usprawnienie koncentracji na bodźcach słuchowych, rozwijanie pamięci słuchowej, koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
Wzrok – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, kierunkowości i spostrzegania, pamięci wzrokowej.
Rolą metody „stymulacji polisensorycznej” jest usprawnianie wszystkich zmysłów, tak by umożliwić dzieciom wielozmysłowe poznawanie świata. Mowa i motoryka mała są ze sobą związane:
- po pierwsze ruch dłoni, jak i ruch narządów artykulacyjnych posiadają duże obszary reprezentacji w korze mózgowej,
- po drugie angażując tzw. motorykę małą, czyli precyzyjne ruchy dłoni (palca wskazującego), angażujemy struktury kory mózgowej, aktywujące się podczas ruchów artykulacyjnych. W ten sposób następuje pośrednie działanie ruchu rąk na rozwój mowy.
Rozwój motoryki małej niewątpliwie wpływa na rozwój mowy.
Dorota Szczygieł
Strona 1 z 2